Top
Wykończenie wnętrz

Jak wykończyć, urządzić i wyposażyć garaż, aby był funkcjonalny?

wnętrze garażu

Nieodłącznym elementem prawie każdego domu jednorodzinnego jest zintegrowany z budynkiem garaż. Jego podstawowym przeznaczeniem jest parkowanie samochodu, lecz wbrew powszechnie panującym opiniom można go wykorzystywać nie tylko w tym jednym celu. Przy odpowiedniej wielkości nadaje się np. na pomieszczenie gospodarcze czy podręczny warsztat, szczególnie gdy dom nie ma piwnicy, a korzystanie z niego ułatwi nam odpowiedni dobór wyposażenia.

Czym jest garaż i jakie podstawowe funkcje pełni?

przydomowy garaż

Zanim zajmiemy się doborem odpowiedniego wyposażenia, powinniśmy dowiedzieć się nieco więcej o samych garażach. W obowiązującym w Polsce prawie budowlanym nie ma jednoznacznej, odrębnej definicji garażu, lecz uważa się, że jest to samodzielny lub zintegrowany z innym budynkiem obiekt budowlany używany w celu przechowywania w nim samochodu, lub innego pojazdu mechanicznego.

Rozróżniamy więc różne typy garaży, stanowiące część budynku mieszkalnego, nie tylko jednorodzinnego, bo spotykamy je także pod budynkami wielorodzinnymi, albo wolnostojące np. popularne garaże blaszane. Niezależnie, jaki jest ich rodzaj, wszystkie pełnią kilka podstawowych funkcji:

  • zapewniają stałe miejsce parkowania posiadanego pojazdu mechanicznego;
  • zabezpieczają go przed możliwością kradzieży lub aktami wandalizmu mogącymi doprowadzić do jego zniszczenia;
  • chronią pojazd mechaniczny przed skutkami oddziaływania niekorzystnych czynników atmosferycznych.

W jaki sposób należy zaplanować urządzenie garażu?

Wymienione wyżej funkcje garażu zna każdy, jeśli jednak korzystanie z niego ma być komfortowe, to powinniśmy starannie przemyśleć dobór jego wyposażenia. Warto go również funkcjonalnie podzielić na kilka odrębnych części:

  • część do parkowania samochodu;
  • część warsztatową;
  • część do przechowywania zapasowych części;
  • część gospodarczą.

Kiedy mamy możliwość zaplanowania wielkości garażu jeszcze na etapie budowy domu, warto pamiętać, że zawsze istnieje możliwość zmiany posiadanego samochodu na nowy, większy, dlatego należy zawczasu uwzględnić jego potencjalne rozmiary. Musimy przecież mieć możliwość swobodnego poruszania się wokół auta, otwierania drzwi bez ryzyka jego uszkodzenia, czy łatwość otwierania bramy garażowej.

Inne czynniki, jakie trzeba będzie wziąć pod uwagę, jeśli garaż ma nam służyć jednocześnie jako podręczny warsztat, to:

  • rodzaj stanowiska pracy, siedzącego lub stojącego;
  • możliwość zamontowania oświetlenia;
  • sposób rozmieszczenia narzędzi, w szafkach, na regałach czy na wieszakach ściennych;
  • ilość miejsca potrzebnego do ich przechowywania;
  • doprowadzenie zasilania do narzędzi elektrycznych;
  • rodzaj wyposażenia, które może być potrzebne.

Które elementy wykończenia i wyposażenia garażu decydują o wygodzie jego użytkowania?

Oczywiście o wygodzie użytkowania garażu nie decyduje tylko wyposażenie wewnętrzne, równie istotny jest sposób jego wykończenia i właściwy dobór elementów wchodzących w skład jego konstrukcji. Urządzając garaż, musimy odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

1. Jak powinny być wykończone ściany garażu?

Mówimy tu o ścianach wewnętrznych, bo zewnętrzne są przeważnie wykończone tak, jak cała elewacja budynku, której część stanowi garaż. Na ściany wewnętrzne można położyć np. suche tynki, co zaoszczędzi nam czasu i ich pracochłonnego wygładzania, równie dobrze wyrównamy je z pomocą płyt gipsowo-kartonowych mrozoodpornych. Całość malujemy farbą, najlepiej mrozoodporną, gdy garaż nie jest ogrzewany, o co jednak lepiej zadbać, jeśli chcemy uniknąć w zimie porannych problemów z odpalaniem samochodu.

2. Czym wykończyć podłogę w garażu?

Kolejnym problemem, przed jakim stają osoby urządzające swój garaż, jest podłoga. Istnieje wiele praktycznych sposobów jej wykończenia, a fachowcy w tej dziedzinie szczególnie polecają:

  • betonową wylewkę, najtańsze i wyjątkowo trwałe rozwiązanie, wylanie 5-15 cm warstwy betonu metodą na gruncie przy użyciu szalunku, z użyciem specjalnych odmian betonu odpornego na wilgoć, ściskanie i gwałtowne wahania temperatur, dokładnie wyrównując powierzchnię, a wadą takiej podłogi jest jej stosunkowo niska odporność na ścieranie;
  • posadzkę z żywicy polimerowej, odporną na prawie wszystkie czynniki mechaniczne, w tym ścieranie, oraz atmosferyczne, lecz droższą i trudną do samodzielnego położenia. Robi się ją z kilkuskładnikowej żywicy, mieszanej w starannie dobranych proporcjach, przy zachowaniu odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza, którą należy nałożyć na podłoże z pomocą pędzla albo urządzenia natryskowego, a przed wyschnięciem posypać antypoślizgowym piaskiem kwarcowym;
  • płytki ceramiczne, najlepiej sprawdzają się gresowe o wysokiej odporności na punktowe obciążenia np. kół samochodu, mrozoodporne, co minimalizuje ryzyko ich pękania przy niskich temperaturach, odporne na ścieranie i antypoślizgowe. Taka podłoga jest nie tylko wytrzymała i estetyczna, łatwo ją również utrzymać w czystości, do mycia wystarczy tylko ciepła woda z detergentem i mop.

Nie da się ukryć, że typowy garaż charakteryzuje się niewielką przestrzenią umożliwiającą nam poruszanie się, dlatego warto w nim zastosować kilka elementów zabezpieczających przed uszkodzeniem zarówno ściany, jak i przechowywane auto oraz zdrowie domowników:

  • narożniki gumowe z taśmą samoprzylepną, z których pomocą zabezpieczamy krawędzie ścian, dzięki czemu chronimy je przed możliwością ukruszenia przez auto, a siebie przed bolesnymi uderzeniami;
  • odbojniki montowane w miejscach, gdzie otwierane drzwi garażu mogą uderzać w ścianę, co często prowadzi do ich uszkodzeń, warto je także zamontować na suficie i podnoszonych do góry drzwiach garażowych, dzięki czemu unikniemy uszkodzenia klapy bagażnika;
  • ogranicznik parkingowy, także gumowy, lecz montowany na podłodze, wyznaczający dokładne miejsce parkowania samochodu i zachowanie odpowiedniej odległości od ścian garażu.

3. Jaką bramę garażową wybrać?

brama garażowa podnoszona

Kolejnym aspektem bezpośrednio decydującym o komforcie korzystania z garażu, jest właściwy wybór jego zamknięcia, czyli bramy garażowej. Przy wyborze odpowiedniej musimy uwzględnić takie czynniki jak wielkość garażu, jego lokalizację, wielkość podjazdu warunkującą sposób otwierania bramy, ilość posiadanych samochodów oraz zastosowane zabezpieczenia antywłamaniowe. Wybór dostępnych na rynku modeli bram jest olbrzymi, lecz najczęściej zastosowanie znajdują:

  • bramy skrzydłowe, tradycyjnie używane, normalne, dwuskrzydłowe drzwi otwierane na boki, które do otwarcia potrzebują dużo miejsca na podjeździe przed garażem;
  • bramy rolowane, złożone z wielu połączonych ze sobą przegubowo metalowych listew robionych ze stali lub aluminium, nawijanych ręcznie albo automatycznie na rolkę montowaną pod sufitem garażu podobnie, jak przy roletach okiennych, idealne do montażu w ograniczonej przestrzeni;
  • bramy segmentowe, złożone przeważnie z 5-6 segmentów, także łączonych przegubowo, a do ich wykonania używa się przeważnie odpornej stali ocynkowanej malowanej proszkowo lub pokrywanej akrylowym laminatem, izolowanych od wewnątrz. Występują w dwóch odmianach, segmentowej górnej, poruszającej się po prowadnicach na suficie garażu, albo segmentowej bocznej, której prowadnice montuje się na jednej ze ścian bocznych;
  • bramy uchylne, coraz rzadziej stosowane, mające postać jednego, dużego skrzydła podnoszonego na prowadnicach do góry i przesuwającego się na cały sufit garażu, również wymagające dużo miejsca na podjeździe potrzebnego do ich otwarcia.

4. Jaki rodzaj oświetlenia i ogrzewania sprawdzi się w garażu?

Oprócz wymienionych wyżej elementów wyposażenia garaż potrzebuje również odpowiedniego oświetlenia, zwłaszcza kiedy chcemy jednocześnie używać go jako warsztatu. Szukając oświetlenia, powinniśmy rozpatrywać wyłącznie energooszczędne lampy LED, najlepiej o neutralnej barwie światła. Dobrym rozwiązaniem są listwy świetlne, w szczelnych hermetycznych prowadnicach, montowane nad garażowym warsztatem oraz jedna silna lampa, tak samo w szczelnej oprawie, zamontowana w zależności od rodzaju bramy garażowej, na suficie lub na jednej ze ścian.

Jeśli garaż nie jest podłączony do domowej instalacji grzewczej, to warto pomyśleć o zamontowaniu w nim np. elektrycznego grzejnika, lecz jednocześnie należy pamiętać o wydajnym systemie wentylacji, aby uniknąć ryzyka rozwoju pleśni i grzybów, trudnych do usunięcia i niezwykle szkodliwych dla zdrowia.

5. Czy można wykorzystać część garażu jako powierzchnię magazynową?

Jeśli garaż ma odpowiedni metraż, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby jego część wykorzystać na podręczny schowek, przydatny, zwłaszcza gdy nie mamy w domu odrębnego pomieszczenia gospodarczego. Można w nim przechowywać narzędzia do prac domowych lub ogrodowych, a po ustawieniu pojemnych regałów nawet przetwory na zimę, pod warunkiem, że w garażu nie panuje zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura, która mogłaby doprowadzić do ich zepsucia.

Po zamontowaniu haków na ścianie zmieści się też rower, a inne przedmioty możemy także bezpiecznie podwiesić pod sufitem, pod warunkiem odpowiedniej wysokości garażu, pozostawiającej dużą przestrzeń między sufitem a dachem samochodu.

6. Jak urządzić warsztat w garażu, jakie narzędzia i inne wyposażenie powinny się w nim znaleźć?

narzędzia w garażu

Przechodzimy wreszcie do meritum sprawy, najważniejszego dodatkowego wykorzystania garażu, czyli urządzenia w nim podręcznego warsztatu umożliwiającego nie tylko naprawę posiadanego pojazdu, ale i majsterkowanie. Niezbędny będzie do tego zakup wymaganego wyposażenia, a w garażowym warsztacie bezwzględnie powinny się znaleźć:

  • modułowe regały metalowe, zamocowane do ściany, na których uda się pomieścić nie tylko zapasowe części samochodu, ale i większość niezbędnych narzędzi, a równie dobrze sprawdzą się pojemne szafki narzędziowe;
  • stół roboczy, dopasowany wielkością do ilości dostępnego miejsca, metalowy, o regulowanej wysokości i rozsuwanym blacie;
  • praktyczna tablica narzędziowa, którą zawieszamy bezpośrednio nad blatem stołu roboczego, służąca do zawieszania niewielkich, podręcznych narzędzi, takich jak śrubokręty, klucze płaskie i oczkowe, czy kombinerki;
  • narzędzia wykorzystywane do ewentualnych samodzielnych napraw samochodu, lewarek lub większy podnośnik używany przy wymianie kół, przyda się też tzw. platforma-leżanka na kółkach, służąca do wykonywania prac pod samochodem, jeśli w garażu nie ma kanału, którą można w razie potrzeby złożyć w wygodny taboret;
  • inne narzędzia, a oprócz wspomnianych zestawów śrubokrętów lub kluczy z pewnością przydadzą nam się elektronarzędzia, takie jak kompresor do pompowania kół, wiertarko-wkrętarka, a nawet piła elektryczna, stosowana także do prac w ogrodzie i niewielka szlifierka kątowa.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.