Top
Budowa domu

Bramy garażowe – rodzaje i kryteria ich wyboru

brama garażowa segmentowa

Najlepszym miejscem do przechowywania samochodu, osobowego i dostawczego, albo każdego innego pojazdu mechanicznego, którym poruszamy się po drogach, jest solidny, funkcjonalny garaż. Niekoniecznie musimy go parkować w murowanej konstrukcji będącej zazwyczaj integralną częścią budynku mieszkalnego, jedno lub wielorodzinnego. Równie dobrze sprawdzą się coraz popularniejsze garaże blaszane, lekkie i łatwe do postawienia na dostępnym, wolnym kawałku gruntu. Cel obu jest jednak taki sam, ochrona pojazdu przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, zarówno atmosferycznymi, jak i próbami kradzieży lub wandalizmu. Jedną z rzeczy to gwarantujących są właściwie dobrane bramy garażowe, zamykające pomieszczenie i uniemożliwiające dostanie się do środka wilgoci, niskim temperaturom i przede wszystkim osobom do tego nieuprawnionym.

Bramy garażowe – najważniejsze kryteria wyboru

brama garażowa

Oferta dostępnych na rynku bram garażowych może przyprawić o ból głowy, znacznie utrudniając podjęcie decyzji, jaka najlepiej sprawdzi się w naszym garażu. Odwiedzając markety albo sklepy budowlane możemy uzyskać pewne informacje warunkujące taki wybór, lecz przed zakupem powinniśmy także wiedzieć, że szukając tej idealnej bramy garażowej, musimy wziąć pod uwagę następujące kryteria:

  • ilość posiadanych pojazdów, a coraz więcej rodzin ma więcej niż jeden samochód, trzeba więc do tego dostosować nie tylko wielkość garażu, ale i bramy garażowej umożliwiającej po otwarciu swobodny wjazd i wyjazd bez ryzyka uszkodzenia wrót i oczywiście auta. Warto także myśleć nieco przyszłościowo, jeśli w najbliższym czasie planujemy zakup drugiego, a nawet trzeciego samochodu;
  • lokalizację garażu, specyfikę miejsca, w którym go postawiliśmy, z uwzględnieniem panujących w tym rejonie warunków atmosferycznych, ilość opadów wpływających na poziom wilgotności wewnątrz pomieszczenia, czy wahania temperatur, wymuszające zakup bramy o wysokim współczynnik izolacji cieplnej;
  • dostępne wolne miejsce na podjeździe, od którego bezpośrednio zależy rodzaj bramy, jeśli jest go dużo, to można bez problemu zamontować model otwierany tradycyjnie na boki. Jeśli zaś zależy nam na zaoszczędzeniu przestrzeni, to lepiej sprawdzi się brama uchylna lub segmentowa podnoszona go góry i chowająca się we wnętrzu garażu pod sufitem, zależna z kolei od następnego kryterium, czyli wysokości garażu;
  • przestrzeń dostępna wewnątrz pomieszczenia, umożliwiająca właśnie montaż szyn, po których będzie się poruszało skrzydło bramy uchylnej albo zmieści się cały mechanizm zwijający bramę segmentową;
  • możliwości i czas montażu bramy garażowej, co bezwzględnie robimy dopiero po wykończeniu całego pomieszczenia i dopiero wtedy wzywamy przedstawicieli wybranego producenta. Dokonają oni wszystkich niezbędnych pomiarów otworu wjazdowego i pomogą dobrać bramę perfekcyjnie dopasowaną do tych wymiarów zapewniającą najwyższy komfort użytkowania;
  • zastosowane zabezpieczenia antywłamaniowe, gwarantujące, że takie bramy garażowe oprą się niemal wszystkim próbom siłowego otwarcia i możemy być pewni bezpieczeństwa przechowywanego w garażu auta i innych rzeczy. Są to przede wszystkim atestowane zamki, rygle uniemożliwiające wyłamanie zawiasów i podniesienie całego skrzydła oraz systemy zabezpieczające, stosowane w bramach podnoszonych do góry, blokujące je przed przypadkowym zamknięciem w momencie, gdy znajduje się pod nią człowiek lub auto;
  • kolorystykę i wzornictwo, które bezwzględnie powinno komponować się z całym budynkiem oraz innymi elementami wyposażenia znajdującymi się na posesji.

Bramy garażowe – najczęściej spotykane rodzaje

Brama garażowa na suficie

Wiemy już, jakimi kryteriami kierować się szukając odpowiedniej bramy garażowej, lecz nadal nie wiemy, jakie są ich najczęściej spotykane rodzaje. Oferta czołowych producentów jest stale rozbudowywana, dopasowywana do wszystkich potrzeb i rosnących wymagań klientów, a podstawowe modele, jakie można kupić, to:

Bramy skrzydłowe

Nazywane też rozwieranymi, przypominające po prostu dwuskrzydłowe drzwi w trochę większym rozmiarze. Spotyka się je coraz rzadziej, na co wpływ ma ich nieco anachroniczny sposób otwierania na boki, sprawiający, że skrzydła bramy zajmują dużo miejsca na podjeździe, średnio od 150 do nawet 200 cm, przy garażach na kilka pojazdów. Skrzydła najczęściej trzeba otwierać ręcznie, automatyka do nich jest nie tylko skomplikowana oraz trudna do zamontowania, ale i kosztowna, trzeba też liczyć się w zimie z ich blokowaniem przez leżący na podjeździe śnieg.

Bramy rolowane

Jak sama ich nazwa wskazuje, przypominające nieco rolety, jakie montujemy w oknach, chroniąc się przed słońcem i upałem, a inna ich stosowana nazwa to bramy żaluzjowe lub roletowe, Zbudowane są z połączonych przegubowo wąskich i długich stalowych albo aluminiowych listew, lameli o długości dopasowanej do wymiarów otworu wjazdowego do garażu. Lamele, dla ochrony wnętrza i przechowywanego pojazdu przed niekorzystną pogodą, mają w środku izolację z pianki poliuretanowej.

Ich największą zaletą jest mała ilość przestrzeni, jaką zajmują, zarówno w środku, jak i na podjeździe przed garażem. Sprawdzają się we wszystkich ich rodzajach, zachowując taką samą wysoką funkcjonalność w przypadku konstrukcji murowanych oraz wspomnianych garaży blaszanych, także drewnopodobnych. Lamele podczas otwierania i zamykania są nawijane na rolkę znajdującą się w kasecie ochronnej zamontowanej wewnątrz, rzadziej na zewnątrz garażu. Zwijanie rolety może się odbywać ręcznie, lecz zwykle do bramy jest dołączony elektryczny mechanizm, obsługiwany nawet pilotem zdalnego sterowania.

Bramy segmentowe górne

Tego typu bramy garażowe są obecnie najczęściej kupowane, co nie dziwi, patrząc na ich rozliczne zalety. Jest to konstrukcja nieco podobna do modelu rolowanego, z tym że zamiast paneli składa się z elastycznie połączonych ze sobą 5 – 6 segmentów. Robi się je zwykle z blachy ocynkowanej na gorąco, dzięki temu zabezpieczonej przed wpływem korozji. Dodatkową ochronę stanowi pokrycie blachy, okleina z tworzywa sztucznego, często przypominającego odcieniem i fakturą naturalne drewno. Bramy garażowe maluje się też proszkowo na kolor wybrany z oferowanej palety, a poszczególne segmenty mają wewnątrz izolację termiczną np. ze styropianu albo pianki poliuretanowej.

Największą zaletą tego typu bram ponownie jest niewielka ilość miejsca potrzebnego do ich otwierania i zamykania. Segmenty, napędzane najczęściej silnikiem elektrycznym, poruszają się po prowadnicach i po otwarciu chowają się przy suficie garażu.

Bramy segmentowe boczne

Trochę rzadziej stosowane rozwiązanie zamykania garażu. Różni się od poprzedniego tym, że segmenty tworzące bramę podczas otwierania najeżdżają na jedną ze ścian, a nie na sufit. Brama segmentowa boczna doskonale nadaje się do niższych garaży, a oba typy bram segmentowych można bez problemu dopasować do otworu wjazdowego o innym kształcie niż kwadrat lub prostokąt.

Bramy uchylne

Jeszcze do niedawna królujące w naszych garażach, obecnie coraz częściej zastępowane przez modele segmentowe. Nadal jednak znajdują nabywców, których przyciągają ich dwie podstawowe zalety, niska cena i prosta konstrukcja, niestwarzająca problemów technicznych podczas montażu. Brama uchylna to po prostu pojedyncze skrzydło dopasowane rozmiarem do wjazdu do garażu.

Jest to lekka konstrukcja o metalowym szkielecie, zrobionym z profili stalowych lub aluminiowych. Poszycie bramy robi się z blachy ocynkowanej, malowanej, pokrywanej opisaną wyżej akrylową okleiną. Może to być również efektowna okładzina z różnych gatunków drewna, stosowanymi także w pozostałych modelach bram garażowych. Skrzydło unosi się do góry na prowadnicach, a następnie w całości chowa się we wnętrzu garażu, zachodząc na jego sufit. Brama uchylna zajmuje niestety sporo miejsca przy otwieraniu i zamykaniu, nawet 1,5 – 2 m. Trzeba więc na etapie budowy garażu zaplanować odpowiednio duży podjazd i liczyć się z mniejszą szczelnością tego typu bramy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.