Top
Wykończenie domu

Podjazd do garażu – z czego i w jaki sposób go zrobić

Podjazd do garażu

Posiadanie samochodu osobowego już dawno przestało być w naszym kraju uważane za luksus. Stał się on po prostu jednym z narzędzi ułatwiających codzienne życie. Używamy go do dojazdów do pracy, szkoły, robienia zakupów czy weekendowego wypadu za miasto z rodziną lub przyjaciółmi. Mimo że traktujemy go czysto praktycznie, nie oznacza to, że nie powinniśmy o niego dbać, jeśli ma nam bezawaryjnie służyć przez długie lata.

Jedną z najważniejszych spraw, o której nie można zapomnieć, jest właściwe przechowywanie auta czy innego pojazdu mechanicznego. Ochrania to go przed wieloma szkodliwymi czynnikami, między innymi atmosferycznymi oraz przed próbą kradzieży lub wandalizmem. Dobrym miejscem do parkowania jest garaż blaszany albo murowany, lecz jego wygodne użytkowanie będzie możliwe, kiedy jednocześnie zadbamy o właściwie wykonany podjazd do garażu.

Podjazd do garażu – funkcjonalne i jednocześnie estetyczne rozwiązanie

Podjazd do garażu

Zalet posiadania podjazdu do garażu nie da się zlekceważyć i ma on znaczenie nie tylko dla uniknięcia uszkodzeń podwozia samochodu. Jest to nie tylko rozwiązanie czysto funkcjonalne, ale przy odpowiednim doborze materiału, z jakiego go zrobimy, może stanowić prawdziwą ozdobę naszej posesji. Warto jego wykonanie zaplanować dużo wcześniej, już na etapie wyboru projektu domu, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić go także później, w zależności od potrzeb.

Kwestią wyboru właściwych materiałów zajmiemy się później, najpierw powinniśmy zająć się jego skomponowaniem z wyglądem samego domu i całym otoczeniem budynku. Chcemy przecież uzyskać kompozycyjną całość, przyciągającą wzrok swoją estetyką. Jeśli nie mamy zdolności, aby samodzielnie dopasować podjazd do otoczenia, lepiej zdać się na fachową pomoc specjalisty, architekta krajobrazu.

Jeśli chodzi o funkcjonalność, mająca niebagatelny wpływ na późniejszą eksploatację podjazdu i komfort parkowania, trzeba zadbać o jego odpowiedni kształt, jak najprostszy bez zbędnych łuków utrudniających budowę i podnoszących jej koszty. Wymiary są z kolei określone obowiązującymi przepisami prawa budowlanego i wynoszą:

  • długość podjazdu minimum 6 m;
  • szerokość podjazdu, co najmniej 3 m, ale trzeba przy tym uwzględnić szerokość posiadanego auta, która w przypadku np., popularnych pojazdów typu SUV lub terenówek jest większa niż typowego samochodu osobowego;
  • grubość podjazdu zróżnicowana dla aut osobowych i ciężarowych, dla pierwszych minimum 6 cm, a drugich aż 8 cm;
  • kąt nachylenia podjazdu, wzdłużny 3 – 4 stopnie i poprzeczny wynoszący 1 stopień, co umożliwi prawidłowe odprowadzanie wody pozostającej po opadach.

Podjazd do garażu – jakie materiały nadają się do jego budowy

Jeśli podjazd ma nam służyć długie lata bez częstych napraw, to należy starannie dobrać materiały, z jakich go wykonamy. Najważniejszą cechą, jaką powinien się charakteryzować, jest wysoka wytrzymałość na wszelkie czynniki, które mogłyby doprowadzić do jego uszkodzenia. Musi oprzeć się:

  • dużym siłom nacisku ciężkiego pojazdu;
  • zmiennym warunkom atmosferycznym, wilgoci powstałej po opadach deszczu lub śniegu, promieniom słonecznym, wahaniom temperatury mogącym powodować przemarzanie gruntu;
  • czynnikom biologicznym, takim jak grzyby czy pleśnie.

Materiał na podjazd odporny na wszystkie te czynniki byłoby trudno znaleźć, ale spełniający większą część stawianych przed nim wymagań już nie, zresztą jego eksploatacja zależy także od regularnych zabiegów konserwacyjnych. Specjaliści zajmujący się budową podjazdów polecają wyłożenie jego powierzchni:

Kostką kamienną

Można ją śmiało uznać za najtrwalszy materiał, wystarczy zresztą popatrzeć na zabytkowe ulice w wielu miastach pokryte brukiem, który przetrwał setki lat i nadal wygląda, jakby został położony wczoraj. Kamień, w zależności od rodzaju, jest jednocześnie uważany z jeden z najbardziej estetycznych materiałów, dzięki któremu podjazd będzie wyglądał wyjątkowo efektownie, stanowiąc ozdobę domu i całej posesji.

Odpowiednio dobrana kostka kamienna, pozyskiwana przede wszystkim z najtwardszych skał pochodzenia magmowego, granitu lub bazaltu, zniesie bez uszkodzeń niemal wszystko, na co będzie narażona. Wykazuje wytrzymałość na nacisk, nawet wielotonowy, ściskanie czy ścieranie, oprze się również czynnikom pogodowym. Czasami stosuje się kostkę zrobioną z innego rodzajów skały, piaskowca, nieco mniej wytrzymałego, mającego porowatą powierzchnię mniej odporną na pleśnie lub grzyby.

Typowa kostka kamienna układana na podjeździe ma grubość od 6 do 8 cm, szerokość 15 cm, a długość 17 cm. Musimy również podkreślić jej najbardziej istotną wadę, którą jest niestety wysoka cena, znacznie przewyższająca pozostałe materiały opisane poniżej.

Kostką betonową

układanie kostki betonowej

Wysoka cena kostki kamiennej wpływa negatywnie na jej popularność, dlatego najczęściej decydujemy się zastąpić ja tańszą kostką betonową. Jedną z jej często podkreślanych zalet jest wszechstronność zastosowania, można z niej bowiem zrobić nie tylko podjazd, ale i niemal każdą ogrodową ścieżkę czy chodnik wokół domu.

Wykazuje wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne, w tym wspominane duże obciążenie i ścieranie, oraz zmienne warunki atmosferyczne. Dostępność w szerokiej gamie kolorystycznej sprawia, że bez problemu dopasujemy jej odcień do elewacji budynku czy innych elementów wyposażenia posesji. Produkuje się ją również w różnych kształtach, nie tylko prostopadłościanu, a powierzchnia może mieć urozmaiconą teksturę. Jeśli chodzi o wady, to użytkownicy podkreślają matowienie i zblaknięcie koloru po kilku latach intensywnego użytkowania.

Betonowymi płytami

Tego typu rozwiązanie traktuje się jako tymczasowe, chociaż jakości betonowych płyt niewiele można zarzucić. Ich największą zaletą, oprócz dużej wytrzymałości mechanicznej, jest szybkość położenia, dzięki czemu podjazd uda się wykonać w ciągu jednego, maksymalnie dwóch dni. Najczęściej używa się płyt betonowych ażurowych, dobrze odprowadzających wodę z podjazdu, a otwory w nich należy wypełnić ziemią i obsiać trawą. Wadą takiego rozwiązania jest konieczność jej regularnego podcinania, inaczej będzie wyglądać mało estetycznie. Podjazd jest też tani, można do niego użyć nawet niezniszczonych używanych płyt pozostałych po jakiejś innej budowie.

Brukiem klinkierowym

Ten rodzaj bruku jest robiony z wytrzymałego materiału ceramicznego, tak, jak kostka klinkierowa dostępnego w wielu kolorach, które nie płowieją wraz z upływem czasu. To oczywiście nie jedyna zaleta podjazdu wykonanego z klinkieru cechuje go również wyjątkowo duża wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne i czynniki pogodowe. Nie zagraża mu wysoki poziom wilgoci, promieniowanie UV, odkształcenia pod wpływem obciążeń, daje się jednocześnie łatwo zmywać, można go łączyć z innymi materiałami, a wadą jest niestety wysoki koszt położenia takiego podjazdu.

Kruszywem

Czyli po prostu różnego rodzaju żwirem, którym wysypujemy nawierzchnię przed garażem po jej uprzednim przygotowaniu. Jest to zdecydowanie najtańszy rodzaj podjazdu, na jaki możemy się zdecydować, licząc się jednocześnie z jego dosyć istotnymi wadami. Nie oznacza to oczywiście, że nie ma żadnych zalet, najważniejszą jest jednak niska cena, a pozostałe to łatwe skomponowanie podjazdu z otoczeniem i krótki czas jego wykonania.

Kruszywo może być pozyskiwane z różnych materiałów, a na podjazdy najczęściej stosuje się tzw. kruszywo łamane, takie jak:

  • grys;
  • miał kamienny;
  • żwir, ale tylko ten o ostrych krawędziach;
  • granit;
  • bazalt;
  • wapień;
  • porfir.

Najistotniejszą wadą praktycznie każdego kruszywa zrobionego z powyższych materiałów jest wypłukiwanie w wyniku działania wody pochodzącej z opadów, co oznacza konieczność jego regularnego uzupełniania, wyrównywania powierzchni podjazdu. Może on również z czasem zacząć zarastać trawą i chwastami, które także trzeba będzie usuwać.

Podjazd do garażu – zalecany sposób jego ułożenia

podjazd do garażu

Skoro wiemy już, jakie materiały najlepiej nadają się do wykonania podjazdu, czas dowiedzieć się, w jaki sposób należy prawidłowo go wykonać. Powiedzmy sobie szczerze, że nie jest to proste zadanie, lepiej w tej kwestii zdać się na fachową pomoc wyspecjalizowanej w tym firmy, dającej jednocześnie gwarancję na wykonaną usługę.

Jeśli jednak zdecydujemy się zrobić to we własnym zakresie, to musimy przede wszystkim pamiętać, że sposób ułożenia podjazdu zależy od użytego materiału. Przeważnie jest to kostka brukowa, kamienna lub betonowa, a zalecana kolejność prac, jakie trzeba będzie wykonać, wygląda następująco:

Krok 1 – wykop i jego obrzeże

Podjazdu nie można układać bezpośrednio na powierzchni gruntu, wcześniej trzeba zrobić odpowiedni wykop o głębokości od 30 do 50 cm, z uwzględnieniem spadku podłużnego na wspomniane 3 – 4 stopnie od garażu w stronę ulicy. Pamiętajmy także o wykonaniu spadku poprzecznego przeciwdziałającego gromadzeniu się wody, ułatwiającego jej spływ na boki podjazdu.

Wykop musi mieć również obrzeża, do zrobienia którego używa się np. betonowych krawężników, które można zakupić razem z wybraną kostką. Dzięki temu unikniemy deformacji powierzchni podjazdu i przesuwania się ułożonego bruku.

Krok 2 – podbudowa

Kolejny krok, którego w żadnym wypadku nie wolno pominąć, jeśli zależy nam na bezawaryjnej wieloletniej eksploatacji podjazdu. Podbudowa ma do spełnienia niezwykle ważną funkcję, odpowiada bowiem za prawidłowy rozkład obciążeń powodowanych przez ciężar pojazdu oraz odprowadzenie wilgoci. Do jej zrobienia wykorzystuje się różne rodzaje opisanego wyżej kruszywa, a jej zalecana grubość waha się od 20 do 40 cm, w zależności od tego, jak ciężki samochód posiadamy, a najniższą warstwę powinien stanowić piasek, łatwo przepuszczający wodę.

Krok 3 – podsypka

Robiona z drobnego, dokładnie oczyszczonego piasku, a celem jej wykonania jest dokładnie wyrównanie powierzchni podjazdu przed ułożeniem na niej właściwej warstwy kostki brukowej. Nie musi być ona zbyt gruba, wystarczy zaledwie kilka centymetrów, aby już dobrze spełniała swoją funkcję.

Krok 4 – ułożenie wybranej kostki

Powierzchnia podjazdu jest już właściwie przygotowana do ułożenia ostatniej warstwy, kostki betonowej lub kamiennej. Jest to jednocześnie najtrudniejsza część zadania, wymagająca szczególnej staranności. Poszczególne kostki układamy, zachowując między nimi odstępy, niezbędne do wykonania fug, o szerokości 3 – 5 mm. Są one niezbędne, aby uniknąć zniekształceń powierzchni podjazdu pod wpływem nacisku czy czynników atmosferycznych.

Kostkę kładziemy według opracowanego wcześniej projektu, prosto albo w wymyślne wzory, łącząc ze sobą kilka jej wariantów kolorystycznych, starannie dobijając ją specjalnym młotkiem brukarskim. Dopiero po ułożeniu całości możemy przystąpić do wykańczania fug, wypełniając je dokładnie drobnym piaskiem, którego nadmiar zamiatamy, a ostatnią czynnością jest ubicie podjazdu z pomocą mechanicznej ubijarki usuwającej wszelkie pozostałe nierówności.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.